تخفیف ویژه!! تماس با آقای بهاری

646 06 06 0912

مسئولیت ریزش سنگ نمای ساختمان و علت ریزش سنگ از نما به عهده چه کسی است؟

مسئولیت سقوط سنگ نما با کیست

ریزش سنگ نما از جمله اتفاقات رایج و بسیار حادثه سازی است که باید مورد توجه قرار گیرد. عمدتا سنگ نما از جمله پر طرفدارترین مصالحی است که در فرآیند ساخت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد به طور کلی نمای ساختمان از جمله مهمترین بخش های ساختمان است. این بخش باید علاوه بر افزایش زیبایی ساختمان ها، ایمنی را نیز برای عابرین پیاده فراهم سازد. به طور کلی سنگ هایی که در نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند بنا به دلایلی گوناگونی مانند شرایط آب و هوایی و افزایش رطوبت از سطح دیواره اصلی جدا شده و به زمین سقوط می کنند. این اتفاق علاوه بر کاهش زیبایی ساختمان سبب افزایش خطر جانی نیز می شود. چرا که احتمال برخورد این سنگ ها با عابرین پیاده وجود دارد. اما در صورت وقوع این اتفاق مسئولیت ریزش سنگ نما بر عهده چه کسی است؟

مسئولیت سقوط سنگ نما
مسئولیت ریزش سنگ نما با چه کسی است ؟

دلایل ریزش سنگ نما

برای انکه بهتر درک کنیم که مسئولیت ریزش سنگ نما بر عهده چه کسی است، بهتر است در ابتدا با دلایل ریزش آن بیشتر آشنا شویم. از جمله علت های این اتفاق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم وجود مقاومت کششی در ملات

از جمله مهمترین دلایل ریزش سنگ نما می توان به مقاومت کششی پایین ملات ها اشاره کرد. به طور کلی بسیاری از مجریان ساختمانی برای نگه داشتن سنگ ها در نمای ساختمان از ملات استفاده می کنند. عمدتا ملات های مورد استفاده در برابر فشار مقاومت خوبی از خود نشان می دهند اما در کشش آستانه تحملی ندارند‌. به همین دلیل عمدتا سنگ های نمایی که در ارتفاعات ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند در صورت اسکوپ نشدن در اثر وزش باد دچار ریزش می شوند.

انبساط و انقباض

از دیگر دلایل ریزش سنگ نما می توان به سرد و گرم شدن اشاره کرد. به طور کلی در اثر بارش باران همواره مقداری رطوبت به پشت سنگ ها نفوذ می کند. این رطوبت در زمستان باعث انبساط و انقباض سنگ ها می شود. به این ترتیب با گذشت زمان سنگ های نما دچار ترک خوردگی شده و ریزش می کنند.

عدم نظارت مناسب

عکس نمونه کار مسئولیت ریزش سنگ نمای ساختمان و علت ریزش سنگ از نما به عهده چه کسی است؟
شکل 1: ریزش سنگ نما

شکل 2: مسئولیت ریزش سنگ نما

اگرچه کیفیت نامناسب ملات ساختمانی می تواند بر ریزش سنگ نما موثر واقع شود. اما عدم نظارت مناسب می تواند این عامل را تشدید کند. به طور کلی بسیاری از کارفرمایان با هدف کاهش هزینه های ساخت به دنبال سود بیشتری هستند. از طرفی دیگر بسیاری از مجریان ساختمانی برای کاهش زمان ساخت نما، از ملات نگهداری نکرده و یا آنکه در پشت سنگ ها نخاله می ریزند. به این ترتیب باید نهاد و یا فردی بر روند و کیفیت اجرای نمای ساختمان نظارت داشته باشد تا از به وجود آمدن خطرات جانی و مالی جلوگیری شود.

به طور کلی مسئولیت این کار به مهندس ناظر واگذار می شود. عمدتا مهندس ناظر وظیفه دارد تا با بررسی نحوه اجرای ساختمان و مقایسه آن با آیین نامه ها از خطرات احتمال جلوگیری کند.

راه های مقابله با ریزش سنگ نما

به طور کلی راه های زیادی برای مقابله ریزش سنگ نما وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از پیچ و رولپلاک

از جمله راه های جلوگیری از فرو ریختن سنگ نما می توان به پیچ و رولپلاک نما اشاره کرد. در این فرایند با استفاده از دریل سطح سنگ سوراخ شده و سنگ ها به بدنه پیچ می شوند. به طور کلی پیچ ها می توانند استحکام کششی سنگ های نما را افزایش می دهد.

استفاده از چسب

از دیگر راه های مقابله با ریزش سنگ نما می توان به ریختن چسب پشت سنگ اشاره کرد. در این روش مقداری چسب سنگ درون ملات ریخته شده و سنگ به دیواره می چسبد.

عمدتا به دلیل مناسب تر بودن قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نما و همچنین اطمینان خاطر بیشتر، این روش برای محکم کردن سنگ ها به کار گرفته می شود.

مسئولیت ریزش سنگ نما را چه کسی باید به عهده بگیرد؟

در بالا با دلایل ریزش سنگ نما و همچنین راه های مقابله با آن آشنا شدیم. اما در صورت وقوع این اتفاق مسئولیت را چه کسی باید بر عهده بگیرد؟ به طور کلی مسئولیت این اتفاق بر عهده افراد زیر است.

عکس نمونه کار مسئولیت ریزش سنگ نمای ساختمان و علت ریزش سنگ از نما به عهده چه کسی است؟
مسئولیت جان فوتب های ریزش سنگ نما با کیست؟ پس تا دیر نشده با کمترین هزینه سنگ نماتون رو پیچ و رولپلاک کنید .

سازنده ساختمان

مسئولیت ریزش سنگ نما در وهله اول متوجه سازنده ساختمان است. چرا که سازنده باید متناسب با اصول مهندسی و معماری نسبت به ساخت ساختمان اقدام کند. البته وظیفه نگهداری از ساختمان بر عهده مالکین نیز هست و در صورت سهل انگاری، این مسئولیت بر عهده مالکین ساختمان نیز خواهد بود.

مهندس ناظر

اگر چه مجری سنگ نما در کار خود سهل انگاری کرده باشد، اما این مهندس ناظر است که با تذکر به موقع باید سهل انگاری مجریان را کاهش دهد. بنابراین در صورت اثبات سهل انگاری مهندس ناظر در اجرای قوانین نظام مهندسی در زمینه اجرای سنگ نما، مسئولیت ریزش آن متوجه مهندس ناظر خواهد بود.

مالکین ساختمان

پس از سازندگان و مهندس ناظر نوبت به مالک یا مالکین ساختمان می رسد و هر کسی که در ساختمان سهم دارد به اندازه ملکش مسئول است و باید برای نگه داری و تعمیر و ترمیم نمای ساختمان هزینه کند تا حوادثی متحمل کسی نشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶۴۶ ۰۶ ۰۶ ۰۹۱۲ کفسابیته